tisdag, maj 29, 2012

Jag älskar salsa!

Det här inlägget kommer att vara djupare än rubriken, oroa er inte ;)

Tack vare en diskussion med en kollega så kom jag till insikt med en sak idag - orsaken till varför jag tycker så mycket om att dansa salsa!

Det är inte bara själva dansandet jag fastnat så för, utan hela "salsavärlden".
Salsafesterna som anordnas här i Luleå är helt underbart trevliga!

(Filmen är snedvriden, men vi dansar lika bra i alla fall!)

I partysammanhang blir jag ofta obekväm så fort folk börjar bli fulla. Inte berusade, men FULLA. Det beror på flera saker. Det är inte så att jag ogillar personerna som är där, utan snarare att jag ogillar vad alkohol gör med folk.
Eftersom jag inte dricker själv (mer än kanske ett par, tre gånger per år, har dock aldrig varit full själv) så ser jag mycket mer av vad som händer på fester eller i andra sammanhang där alkohol är inblandat. De andra fulla människorna är närvarande och bevittnar visserligen en stor del av allt som sker, men de ser det inte på samma sätt som en nykter person gör. Denna nyktra person är ofta(st) jag.

Vissa säger elaka saker, får kort stubin och börjar bråka. Andra blir väldigt "kärleksfulla" och hamnar i närgångna situationer med folk de egentligen inte vill göra någonting sådant tillsammans med.
Relationer sabbas, människor skadas och ibland till och med dör, egendom förstörs. Ungdomar på tillnyktring i fylleceller, alkoholism och försummade barn, och en himla massa ånger och baksmälla!

Allt detta kan dyka upp i huvudet på mig när jag vistas bland folk som druckit för mycket alkohol. Jag förstår verkligen inte hur man kan utsätta sin kropp och sin omgivning för risken att något hemskt händer i samband med fylla.
Min åsikt är att om man väljer att dricka så har man även valt att ta risken för negativa konsekvenser. Då har du valt att riskera att hamna i slagsmål, ha sex med fel person eller köra rattfull. Och än värre - det drabbar ju inte bara dig själv utan även andra personer i din närhet.

"Fy fan vad jag mår dåligt/ångrar det som hände igår, jag ska ta det lugnt med drickandet hädanefter!" Mjo visst, den har man ju hört förut...




Faktum: Väldigt få personer dansar riktigt bra när de är fulla. När det gäller pardans blir det än mer problematiskt eftersom du, förutom att hålla reda på dina egna fötter, faktiskt ska föra/följa din partner också. Det funkar liksom inte efter för många glas vin eller för många tequila-shots :P
Dessutom vill de flesta tjejer väldigt gärna att grabbarna håller tassarna borta från kroppsdelar där de inte ska vara. Tafsande = dansdiss ;P

Resultatet blir att det inte dricks särskilt mycket på salsafester, vilket passar mig utmärkt! :D
Detta i kombination med underbar salsadans är helt enkelt oslagbart. Jag väljer utan att tveka en salsafest framför både hemmafest eller utekväll på krogen!

Det är så härligt att känna en sådan gemenskap som salsalivet erbjuder. Att lära känna folk genom dans är fantastiskt! Man kommer varandra väldigt nära väldigt fort. Mycket skratt och leenden, man bjuder på sig själv och uppskattar när andra gör detsamma. Samtliga festdeltagare har ju även någonting gemensamt med varandra - intresset för latinamerikansk dans - och det slår mig då och då hur mycket en sådan sak faktiskt gör för stämningen på en tillställning. Ibland känns det nästan som att man är kompis med dem allihop :)

Salsadansen fick mig även att hitta min feminina sida, efter att ha levt mer eller mindre hela livet som något av en "pojkflicka". Hur man rör sig och för sig, hur man följer sin partner, hur man tar sig fram i högklackat - som en kvinna! ;)

Och sedan sist men inte minst, den fina artighet och respekt man som kvinna möts av från männen på sant gentlemannavis - du får en försiktig puss på kinden vid hälsning, de kan dra ut din stol, de släpper förbi dig först genom dörren, hela grejen med att bjuda upp till dans osv.

Det känns nästan fånigt ibland, för att jag inte alls varit van vid sådant tidigare.
Den svenska festkulturen har MYCKET att lära från andra delar av världen.
Aaah...
Jag älskar salsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar