söndag, december 30, 2012

Lev DITT liv

Snart välkomnar vi ännu ett nytt år och tar farväl av ett annat.
Var står jag den här gången då?
Förra nyårsafton vill jag minnas firades i Kalix tillsammans med mitt ex och hans familj. Tindra var med och det bjöds på god mat och sköts fyrverkerier.

 Mycket har hänt sedan dess. Den första stora och minnesvärda händelsen var självklart vår 3 veckor långa Thailandsvistelse. Det var en underbar resa och jag vill definitivt göra något liknande igen, helst snart.

Några månader senare tog det slut mellan mig och min dåvarande pojkvän.

Sedan träffade jag kort därpå en ny fin kille att kära ner mig i. Vi var tillsammans i 5 underbara, händelserika, turbulenta, spännande, mysiga månader innan även det förhållandet tog slut för några veckor sedan.

Det är väldigt mycket som har hänt den senaste tiden. Jag har samlat på mig många nya erfarenheter, både positiva och negativa, och jag har lärt mig otroligt mycket av allt jag har varit med om!
En del lärdomar har jag nog inte ens reflekterat över än, men jag är säker på att jag kommer ha nytta av dem någon gång senare i livet.

Även den sociala konstruktionen i mitt liv har förändrats avsevärt, vilket känns både sorgligt och bra på samma gång. Jag har gått igenom förändringar som kommer att påverka mitt sätt att vara och agera. Jag har en ny syn på vad som är viktigt. Vad man bör kämpa för och satsa på när det gäller framtid och drömmar, och när det gäller relationer.
Jag har lärt mig en del hårda sanningar. Saker som varit riktigt jobbiga att inse, men som jag nu har förstått faktiskt stämmer. Och även om det har varit tufft så känns det bra att ha tvingats tampas med detta, för jag tror att det kommer att leda till gott i slutändan.

Jag ska fortsätta att göra mitt bästa. Mer än så kan jag inte.

Jag vet att vissa av de personer som fram till nu har funnits i min närhet inte längre kommer att vilja stå kvar vid min sida, och det kan jag förstå. Jag gör mina val och alla ni andra gör era val, och vi ska respektera dessa.
Och inga förklaringar ska behövas, man ska inte vara tvungen att rättfärdiga ens beslut för någon annan än en själv.

Det är en del av mitt nya förhållningssätt och jag ska försöka hålla fast vid det så gott det går. Jag kommer säkerligen att mista en del människor i och med detta, men dem jag kommer att ha kvar är dem som verkligen är värda att uppskatta.

På samma vis kommer jag att försöka stå vid mina vänners sida oavsett vad som händer, så länge de vill ha mig där.

Jag hörde ett citat häromdagen som fastnade i mina tankar. Jag minns det inte ordagrant och jag minns heller inte var jag hörde det ifrån, men det handlade om att det är sällan man hatar en person utan snarare dess gärningar och beslut.
Alltså kan man ogilla en persons handlingar eller val i livet bäst man vill, men oftast är det nog så att det bara är just det man ogillar och inte personen i sig.

Att folk gör mer eller mindre "dåliga" val betyder inte nödvändigtvis att människan är en dålig eller ond person. Jag tror att vi ibland måste vara bättre på att helt enkelt lita på att andra har goda anledningar bakom sina beslut även om man som åskådare ibland inte alls kan se eller förstå dessa. Jag har tagit beslut som jag vet verkar helt omotiverade för min omgivning, men så är det inte. Annars hade jag ju inte valt att göra precis så som jag gjort, eller hur?

Alla gör sitt bästa här i livet. Döm inte andra efter hur de väljer att leva sitt liv.

Det är ju trots allt DERAS liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar