söndag, september 09, 2012

Jag älskar min hund!

Igår hände det, jag och Tindra tävlingsdebuterade i lydnadsklass 1 på Bodens Brukshundsklubb (väldigt fint ställe för övrigt).
Det var 10 tävlande ekipage i vår klass och 5 st i klass 2.

Vårt resultat, moment för moment:

Platsliggning (koeff 4)
10p

Tandvisning (koeff 1)
10p

Linförighet (koeff 4)
7,5p
Sent sättande, vid sväng, flera släpar

Läggande (koeff 2)
7,5p
Mkt sent

Inkallning (koeff 2)
9p
Avslut

Ställande (koeff 3)
8,5p
Dk kropp (dubbelkommando), tar ett steg, avslut

Apportering (koeff 1)
7p
Släpper

Hopp över hinder (koeff 2)
9p
Avslut

Helhetsintryck (koeff 1)
8,5p

Förklaring av poängräkning:
Koeff = koefficient = värdet på ett moment.
Platsliggning har koeff 4.
Vi fick 10 poäng på det momentet.
10 x 4 = totalt 40 poäng i platsliggningen.

Vi slutade på överraskande höga 172 poäng! :D

Gränsen för första pris är 160p, så vi hade dessutom god marginal!
Första pris handlar i det här sammanhanget inte alls om placering i konkurrensen utan baseras enbart på det enskilda ekipagets poäng. Ett första pris ger ett ekipage chans till uppflyttning - möjlighet att börja tävla i nästa klass.
Jag kommer dock att anmäla oss till åtminstone ett par tävlingar till i klass 1. Orsaken till det är att jag inte riktigt nöjd med alla moment då jag vet att vi kan bättre. Vi HAR gjort det ännu bättre på träning, så jag vill klara det i skarpt läge också innan vi går vidare. Det är nämligen så att när man väl valt uppflyttning så kan man inte gå tillbaka igen. När vi väl börjat tävla i klass 2 så kan vi inte gå tillbaka till att tävla i klass 1 igen.

Att ha lyckats prestera så här bra på sin tävlingsdebut i lydnad med en hund som Tindra (ni som känner henne förstår vad jag menar) känns så sjukt bra!
Vetskapen om att jag lärt henne allt hon kan ger mig en enorm egoboost. Nu VET jag att vi är ett bra team.
Jag har en pokal som bevisar det! ;)

Jag älskar min hund! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar