fredag, september 14, 2012

Fyra bugg och en Erica?

Igår fick jag se världens bästa Merlin dansa bugg! :D

Som jag har tjatat på att få se honom "in action", och nu äntligen!

Jag visste givetvis att han har varit en väldigt aktiv dansare tidigare, och att han har tävlat och legat på en hög nivå. Ändå var det SÅ häftigt att se det med egna ögon!

När det gäller inlärning av dans så måste man börja från början. Med det menar jag att du först lär dig stegen, sedan takten, efter det kommer turerna och slutligen detaljer och styling.
Om man fortfarande behöver tänka på hur fötterna rör sig så bör man vänta med att koncentrera sig på turer.
Om du börjar försöka styla din dans genom fina armrörelser, men i och med det tappar takten i musiken så bör du glömma armarna för nu och gå tillbaka ett steg eller två. Detta gäller åtminstone för salsa, och jag tror att det gäller även för de flesta andra dansstilar.

Merlin har full koll på dansgolvet och vet precis vad han ska göra, vilket gör att han kan hoppa direkt till showande och styling. Jag kunde inte slita blicken från honom när han dansade, det var så härligt att se! :D
Han tog hjälp av en kvinnlig buggare och tillsammans visade de mig hur tjejernas steg ser ut. Jag övade för mig själv ett par vändor och en stund senare provade jag att dansa med Merlin. Det gick rätt bra faktiskt!

Om man ska lära sig en dansstil så är det alltid en fördel om man har dansat någonting annat tidigare. Mina kunskaper i salsa ger mig försprång gentemot andra nybörjare, då jag har vissa saker "gratis". Att bli förd och att hålla takten i musiken har jag redan lärt mig. Dessutom så är just bugg och salsa ganska lika när det gäller turer och snurrar, många återfinns i båda stilarna.

Jag vill fortsätta lära mig bugg och dansa med Merlin. Att ha en privat danslärare är inte så tokigt!
Och så byter vi roller emellanåt och han blir min salsaelev.
Rättvist, billigt och himla smidigt! :)

Merlin får aldrig sluta dansa. Han är gjord för dansgolvet och där ska han stanna.
Det ska jag se till, haha! ;)

Puss och kram, gulle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar