torsdag, september 13, 2012

När är jag nöjd?

Hur bra ska Tindra och jag prestera för att jag ska vara nöjd med tävlandet i klass 1?
Jag vet på ett ungefär vad jag vill att vi ska åstadkomma innan jag känner att jag vill flytta upp till klass 2.

Så här ser min önskelista ut:

Platsliggning och tandvisning fick vi 10p på, så de momenten vill jag bara bibehålla nivån på.

Linförighet (7,5p)
Vill förbättra hennes uppmärksamhet på mig så att hon hänger med bättre i svängarna. Vill även få upp kvickheten i hennes sättanden vid halt. Poäng jag satsar på: 8,5.

Läggande (7,5p)
Eftersom detta har varit vårt problemmoment hela träningen igenom så var jag väldigt nöjd med resultatet sist! Om vi lyckas lika bra med läggandet de kommande tävlingarna som vi gjorde på debuten så är jag helnöjd! :)
Men det krävs nog en del repetition för att behålla nivån vi har nu och inte riskera en sämre poäng på nästa tävling, så det här blir ändå ett av momenten jag kommer att koncentrera mig på under kommande träningstillfällen.

Inkallning (9p)
Den här poängen är jag definitivt nöjd med! Om jag lyckas få upp farten i Tindras sättanden/avslut så klarar vi förhoppningsvis att nå en 10a i det här momentet.

Ställande (8,5p)
Det här momentet vet jag att vi kan bättre! Vi har gjort ett otal felfria ställanden under träning, så jag vet att kapaciteten finns för det. Att poängavdraget dessutom delvis berodde på ett dubbelkommando från mig gör mig ännu mer peppad att sätta detta perfekt nästa gång. Jag måste helt enkelt hålla kroppen i styr!

Apportering (7p)
Mitt mål är att hon ska hålla kvar apporten i munnen längre, för poängavdraget på detta moment fick vi för att Tindra spottade ut apporten nästan genast efter att hon hade tagit den av mig. Jag tror faktiskt att hennes motivation höll på att ta slut för hon tittade inte ens på mig när hon hade den i munnen. Det brukar hon göra. Hon tittar upp på mig som för att fråga: "När får jag frisbeen, hur länge ska jag hålla den här??". Jag vet inte vilken poäng vi kan nå i det här momentet, men en 9a kan vi nog fixa om vi har en bra dag!

Hopp över hinder (9p)
Nöjd! Men i likhet med inkallningen så är det snabbhet i avslutet som saknas, så om jag förbättrar den så kan vi nog nå en 10a även här.

Helhetsintryck (8,5p)
Om jag jobbar med Tindra nu inför nästa tävling och lyckas förbättra kontakt och fart så tror jag att den här poängen kommer att höjas tillsammans med poängen i övriga moment. Hennes motivation måste upp och lysa igenom på planen.
Annars har vi en väldigt nära och bra relation hon och jag, vilket jag antar syns och gav oss den här relativt höga poängen på debuten. Det känns bra :)

Och så ska jag summera detta då.
Jag tror att jag vill nå över 180 poäng (japp, jag är en sådan som siktar högt om jag vet att jag kan nå dit) för att känna mig "klar" med klass 1. Då har vi liksom presterat på absoluta toppen, med bara 20 poäng till full pott. Då krävs alltså att vi skrapar ihop ytterligare 8 poäng minst, utöver vårt resultat på debuten.
Om jag räknar ihop den önskvärda poängen, de poäng jag vill och dessutom tror att vi faktiskt kan nå, så blir summan exakt 180. Eventuella poäng över detta är bara bonus och ingenting jag räknar med!

Jag är SÅ taggad inför nästa tävling, vilken blir den 23e september (alltså om bara 1½ vecka).
Lyckas vi med detta så blir det uppflytt till klass 2.
"Rutan", here we come!? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar