söndag, september 16, 2012

Jag får visst stå här om jag vill!

Var på hockeymatch med Merlin igår.
Hemmapremiär för säsongen.
Luleå mot Skellefteå.
Det kunde liksom inte bli annat än fullt ös :P

Vi stod i klacken, vilket var första gången för mig. Vi stod nästan i mitten och ganska högt upp, så vi hade relativt bra överblick över hallen och rinken (man ser vanligtvis ännu bättre från sittplats).

Det var högljutt men det var kul! Jag skrek med ganska mycket, trots att jag aldrig hört texten till en enda av alla dessa hejaramsor tidigare. Jag blev hes rätt så fort :P

När det gäller matchen så var det frustrerande med alla de många utvisningarna LHF drog på sig (6st), men i övrigt så var det jämnt och spännande!

Det som främst gör att jag skriver ett blogginlägg om hela grejen är dock inte spelet, utan klacken. Vid ett tillfälle, ganska långt in i matchen, så börjar en man ryta om att: "Ni som inte skriker med eller engagerar er i det vi gör här - stick och lämna er plats till någon annan. Ni borde inte stå här, någon annan är mer värd er ståplats."
Visst har han en poäng, jag förstår att man som klack-freak vill att varje match ska bli så högljudd och het som möjligt och att en klunga tysta och oengagerade personer mitt bland alla galningar kan sabba dynamiken lite,
MEN,
faktum är ju att vem som helst har rätt att köpa en ståplatsbiljett, ställa sig var som helst och skrika så mycket eller så lite man vill! Så som vissa där manade på oss andra så fick man ju för tusan skuldkänslor bara man var tyst för ett ögonblick. (Nu skrek ju jag inte för att de sa åt oss att göra det utan för att jag ville, men jag kan ju föreställa mig hur det hade känts ifall jag var en av dem som inte alls hade lust att väsnas men ändock ville stå i klacken)
En ståplatsbiljett kostar 90kr, medan sittplatsbiljetterna kostar från 100kr upp till över 300kr, vilket säkert är en vanlig anledning till varför folk väljer att stå.

Jag tycker att de som vill ska fortsätta att ta i allt vad de har och göra sitt för hejandet, men de kan låta bli att försöka schasa bort "mindre galna" människor från läktaren. Jag tror inte att de känner ett dugg mer matchglädje när de får höra att de inte är välkomna där, så låt dem vara.
Skäms!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar