söndag, januari 13, 2013

Dansa bort lite nervositet och press?

Får se om det blir någon rueda idag eller om jag stannar hemma hela dagen och koncentrerar mig så mycket som möjligt på pluggandet.
Jag har dock inte bestämt mig än.

För: det kan vara skönt att göra någonting annat än att sitta hemma vid datorn. Ruedan är den enda aktiviteten jag har planerat för den här helgen, och jag har sett fram emot den. Det enda jag gjort utanför lägenheten den här helgen har varit att promenera med Tindra. Jag klarar ändå inte av att plugga non stop flera timmar i sträck med gott resultat, utan föredrar istället effektivare pass på 1-2 timmar med korta eller längre pauser där emellan.
Det är så jag pluggar bäst!

Emot: jag kommer att ångra mig rejält ifall jag går på ruedan idag men sedan ikväll känner mig stressad över tentan, för då vet jag att jag hade kunnat klämma in ytterligare lite mer plugg idag. Jag vill verkligen göra bra ifrån mig imorgon, så mycket energi som jag lagt ned på detta!

Frågan är om det kommer att ge så mycket mer att stanna hemma. Min hjärna pallar inte HUR mycket spanska som helst på en dag i vilket fall som helst!
Jag har tackat nej till flera aktiviteter den här helgen - ett erbjudande om att följa med på basketmatch, en förfrågan om att hitta på någonting skoj med en god vän och till och med en salsafest!
När jag har någonting jag måste göra som sätter tidspress på mig, då har jag inte "råd" att tacka ja till sådana spontana grejer. Om jag har planerat in ett nöje är det en helt annat sak, då räknar jag ju med att den tiden kommer att gå åt till den aktiviteten, och jag planerar min tid efter det.
Men ändringar i planerna en helg som denna, det funkar inte för mig. Då blir jag än mer stressad, kan inte njuta av nöjet, och efteråt ångrar jag mig oftast.

Tough call.

Uppdatering:
Det blev ingen dans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar