tisdag, januari 24, 2012

Norrsken!

Var just ute och gjorde mitt första försök att fotografera norrsken! Det var det vackraste och mest levande norrskenet jag hittills skådat!

Det är en lika fantastisk känsla varenda gång jag ser norrsken, jag kommer aldrig att få nog av naturens under. Solned- och -uppgångar, vilda djur som ägnar sig åt sina naturliga beteenden i sin rätta miljö, skogens sus, havets brus, blommors och andra växters skönhet... Det är mitt knark :)



Fick tyvärr ingen vidare bra bildkvalitet då jag inte hade någon aning om hur jag skulle lösa fokusproblemet. Autofokus fungerade inte då kameran inte fann någon punkt att fokusera PÅ. Manuell fokus funkade inte heller eftersom jag själv inte hade någon referenspunkt att ställa in kameran efter.
Hade högt ISO-tal och lägre slutartid eftersom jag ville få något mindre suddighet på ett så rörligt norrsken. Ska kolla upp lite tips om fokus till nästa gång!


2 kommentarer:

  1. Hittade din blogg via nån hundblogg på Agria faktiskt, ganska random. :P

    Jag hittade den här åt dig: http://www.arctic-color.com/default.asp?ID=102&menu_item=102
    Mycket informativ, men det verkar vara väldigt svårt att säga rent generellt hur man fotograferar norrsken eftersom det likt allt annat i atmosfären (och utanför den) rör sig.

    Norrsken är dock något jag själv aldrig upplevt, men dagen det sker kommer kameran säkert inte vara i närheten, just för att jag skulle vilja ha den, haha. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! :D
      Ifall det nu var oplanerat så är det ju extra roligt att du hittade hit! :P
      Var det via Fredrik Steens blogg månntro?

      Jo, det kluriga är ju kombinationen mörk himmel + rörligt motiv. De mest intensiva norrskenen slingrar sig eller "fladdrar" liksom, så det är verkligen svårt. Jag antar att det bästa sättet är att prova sig fram!
      Här uppe var det norrsken senast igår, och jag blir alltid lika "blown away" :)

      Jag kommer, precis som du (gick in och kikade i din blogg), från Stockholms förorter. Trots mina 3 år här uppe så är norrsken fortfarande exotiskt för mig :)

      Det är verkligen något du borde se till att uppleva innan du dör! ;)

      Radera