onsdag, januari 18, 2012

Tre projekt som luktar hund, nr 2

Det tog inte lång tid efter att vi hade skaffat Tindra innan vi förstod att hon är en väldigt lugn och trevlig hund. Hon är stabil i psyket (om än en aning vek), lätt att hantera, lugn och social.
Tanken slog mig ganska snart att hon troligtvis skulle passa väldigt bra i rollen som vård-/terapihund hos gamla eller funktionshindrade personer. Att ge dessa människor lite pälsgos, sällskap och glädje i en annan kanske rätt så grå vardag, DET skulle Tindra kunna bidra med!

Jag har sedan ca 1 år tillbaka hållit ögon och öron öppna efter något projekt eller någon utbildning som jag skulle kunna medverka i för att utbilda oss som vård-/terapihundsekipage. Det var svårare än jag hade trott. Jag fann en utbildning i Gällivare, men annars verkade det glest med den här typen av utbildning/arbete.
Ingen kände någon som pysslade med det, ingen visste var man kunde utbilda sig... Förrän nyligen!

Det var inte förrän för bara några veckor sedan, när vi var i Kalix, som jag faktiskt råkade trilla över någonting intressant. Jag var inne på Kalix Brukshundsklubbs hemsida och tittade igenom deras schema efter lydnadsprov i klass 1 som jag skulle kunna anmäla mig och Tindra till. Andreas satt bredvid och kikade, och han upptäckte då en flik på hemsidan som hette "besökshundar".

Jag klickade mig vidare. Där fanns bilder och beskrivningar av ett flertal ekipage som regelbundet besöker äldreboenden runt om i Kalix. Det stod däremot inte särskilt mycket om hur allting gick till, hur när och var hundarna testades, hur man gjorde för att få vara med i projektet osv. Så jag skickade med en gång iväg ett mail till kontaktpersonen de angivit på hemsidan!

Mailen tillhörde en person på Studieförbundet Vuxenskolan i Kalix. Det gick en vecka eller två utan att jag fick svar. Det var jul och nyår, folk är bortresta, lediga... Man får ha överseende. Men jag skickade iväg ett andra mail, denna gång till Kalix BK. De svarade, men kunde inte hjälpa mig med just detta.
Då ringde jag istället till kvinnan på SV i Kalix och fick efter ett flertal försök äntligen tag på henne!
Hon berättade då för mig att besökshundsprojektet just nu låg på is. Hon hade själv startat upp det hela, och hade hand om det ideellt på sin fritid. Hon hade dock efter en tid insett att det tog för mycket tid och ork av henne, och eftersom det inte fanns någon annan som ville ta sig an något större ansvar för projektet så lades det ner. Åtminstone för tillfället.

Så att testa Tindra för att bli besökshund i Kalix var inte aktuellt, men kvinnan gav mig namnet på en person på SV i Luleå som hon hade haft kontakt med under perioden å projektet var igång.

Så jag ringde till honom, och då ÄNTLIGEN fick jag napp!

Han sa att han, tillsammans med en kollega, också har testat ett flertal ekipage varav en del fortfarande är aktiva besökshundar runt om i Luleå. Han var öppen för idén att köra en ny testomgång och testa Tindra, och jag erbjöd mig att sprida ordet vidare och höra om det finns fler som är intresserade av deltaga.

Vi bestämde som så - att när hans kollega kommer tillbaka från sin utlandssemester så hör de av sig till mig för att planera utförandet av testerna. Under tiden ska jag försöka ragga fler hundägare som vill ställa upp i projekten tillsammans med sina hundar. De testar gärna flera (max fyra) hundar per tillfälle, och jag har redan fått in ca 10 intresseanmälningar.


I have a good feeling about this! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar