fredag, januari 13, 2012

Tre projekt som luktar hund, nr 1

Nu händer det grejer i HundLuleå!

Jag har just nu 3 projekt jag hoppas kunna genomföra under år 2012. Här är en beskrivning av projekt nummer 1:

  • Hundmedborgartestet
    Ett test av hund + ägare där man visar sina färdigheter som ekipage i ett antal grundläggande moment.
    Del 1 - Att möta en främmande person
    Del 2 - Att bli klappad av en främmande person
    Del 3 - Hantering
    Del 4 - Följsamhet
    Del 5 - Att passera människor i grupp
    Del 6 - Stanna, sitta och ligga på signal
    Del 7 - Komma på inkallning
    Del 8 - Hundmöten
    Del 9 - Vardagsmiljö
    Del 10 - Skild från sin ägare

Som ni ser så är detta inget MH/MT för en utvald grupp hundar, utan ett väldigt simpelt test som är till för alla.
Det jag skulle vilja göra är att starta upp en grupp som kan testa hundar här uppe i nordligaste Sverige, för idag finns det nämligen inte någon sådan varken i Norrbotten eller i Lappland.
Syftet med detta skulle vara att försöka fånga in så många hundägare som möjligt, att testa så många hundar som möjligt. Alla raser, storlekar, lydnadsnivå... Detta skulle ge en ny typ av säkerhet i samhället.
De hundägare vars hundar klarar testet och blir certfierade "hundmedborgare" kan sedan använda detta certifikat vid försäljning, anlitande av hundvakt osv för att intyga att hunden har en bra grundlydnad.
Jag tror att det här projektet skulle få bra respons av samhället i stort! Det har ju länge debatterats om någon typ av hundkörkort i hundvärlden, detta kanske kan vara en början? :)
Testet är visserligen frivilligt, och långt ifrån alla hundägare kommer att genomföra det med sin hund. Men bättre att några göra det än inga alls! ;)

    Utveckling:
    Jag har fått svar från Hundmedborgartestet, och de säger såhär:
    "För att kunna bli testledare måste man vara hundinstruktör inom tex Sirius, SBK, IMMI, eller liknande. Det kostar 2500 kr/ deltagare, och utbildningen är två dagar lång. Om det är under 8 deltagare måste vi dessvärre ta betalt för resa och boende, blir ni 8 eller fler så ingår det."

    Jag måste alltså utbilda mig till instruktör först, för att sedan kunna bli HMT-testledare. Och dessutom skrapa ihop 7 personer till som är intresserade av att ingå i detta projekt.
    Jag mailade Luleå BK igår och frågade om när de har instruktörsutbildning. De har planer på att utbilda fler, men det är inte bestämt när än. 

    Så detta läggs på is tillsvidare = mer energi åt de resterande två projekten! ;)





    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar