lördag, augusti 27, 2011

I'm puzzled...

Tindra gör en konstig sak när vi klickertränar inomhus.
Vare sig vi tränar på att hon ska "erbjuda beteenden", target eller någoting annat så uppträder hon skyggt emellanåt.

Vi kan göra 5 eller 10 eller till och med 15 repetitioner utan problem, och så rätt vad det är så hukar hon ihop sig och "snabbsmyger" in i sovrummet eller mot sin korg. Som att hon tycker att någonting av det som just hänt var riktigt skrämmande, eller att hon tror att hon gjort någonting väldigt fel och säger förlåt.

Jag kan verkligen inte komma på någon anledning till varför hon beter sig på det viset, och jag blir helt frustrerad! =/

Jag vill inte att hon ska vara rädd för mig, eller för övningarna! Jag vill heller inte att hon ska bli tillbakadragen, och istället för att våga prova sig fram mer och tänka mer självständigt bli ännu mer passiv!

Vad kan det finnas för orsak till detta,
vad är det som går så fel? :(
Tacksam för råd.

2 kommentarer:

  1. Hej Erika, jag såg din bloggadress på Marie Björklunds FB och kikade in... Jag tror att hon kan göra så för att trots att det är utan problem får hon för sig att hongör fel när momentet upprepas gång på gång. Detta är ett vanligt problem med klickerträning (och annan med ibland) just för att man upprepar samma sak gång på gång på gång och hunden tycker sig försöka och försöka och ändå slutar man aldrig. Testa att ändra belöningen från upprepning till upprepning och träna momentserier dvs fler moment i snabb följd efter varandra.
    Hälsningar
    Lena Ekman

    SvaraRadera
  2. Kul att du hittat hit, och tack för att du delar med dig av dina tankar! :)
    Det har blivit bättre sedan jag skrev blogginlägget, men det har hänt ett par gånger till att hon skyggar för klickern inomhus (aldrig utomhus).
    Jag har försökt hålla mig till snabba repetitioner när det gäller sitt, ligg stå osv, för att få belöna ofta, få upp tempot i hennes rörelser och undvika att hon tröttnar på övningen.
    Jag har även provat att använda en annan klicker inomhus, en som inte låter lika skarpt. Jag upplever att det fungerar betydligt bättre nu än då. :)
    Ibland verkar hon dock osäker på vad hon ska göra och "ger upp" och går ifrån. Det går lite upp och ner. Men mest upp! ;)

    SvaraRadera