tisdag, augusti 16, 2011

Framgång på hjul och på tassar

Kom just in med Tindra. Har kört lite lydnad. Igen ^^

Är rädd att jag ska överträna eller nåt, men så länge hon gör framsteg så tänker jag fortsätta att öva flitigt med henne (åtminstone medan jag fortfarande har tid med det nu under hösten..)

Vi var vid Yukigassen-lådorna vid universitetet. Det är kul att gömma sig för Tindra och leka jaktlekar mellan lådorna, och så är det en fin kortklippt gräsmatta där.
Jag hade hela ryggsäcken med mig, för att kunna välja bland prylarna liksom :P
Frisbeen var såklart med, men i väskan har jag även en boll i snöre, en bitstock modell stor, en baseboll, en bit smalslang för kamplek, godis, klicker, Lydnadsboken och Tindras lydnadsträningsschema.

Jag gjorde en övning som Rebecka visade mig igår när vi var ute och tränade tillsammans. Dels så styrker övningen förståelsen för de olika kommandona "sitt", "ligg", och "stå", men det är även en förberedande övning inför momenten "ställande/läggande(/sättande) under gång" och "inkallning med ställande/läggande(/sättande)".

Den är faktiskt väldigt effektiv, till och med Tindra som är så trögtänkt lärde sig fort vad det hela går ut på! :)

Vi övade mindre fotgående än vi gjort de andra passen under de senaste dagarna. Känns bättre att koncentrera sig på en sak i taget.
Just nu ser lydnadsträningsschemat ut så här:
  • Fotgående
  • Sitt, ligg, stå
  • Backa
  • Apport
Dessa kommandon/moment ska jag hålla mig till i tre veckor, och sedan tillkommer ytterligare två.

Jag kommer självklart fortsätta att öva på de här första sakerna under hela vägen fram till tävling, men vikten skall ändå läggas på "veckans moment".


Övningskörde en timme tidigare idag också, direkt efter jobbet. Det gick bra! Vi valde en plats som är snäppet högre i svårighetsgrad jämfört med de platser där vi kört tidigare, för Jasmine envisas med att påstå att "jag är bättre på att köra än jag tror". Det låter ju bra, men man ska ändå ta det försiktigt. Det är ju trots allt trafiken det handlar om, och det är ingen riskfri miljö.

Hon är en superbra handledare, hon borde söka jobb på körskola!
Hon ger användbar feedback, repeterar saker om och om igen utan att tröttna, och hon är tydlig och lugn som bara en norrlänning kan vara! :)

Imorgon ska vi ut och köra igen. Jag har nämligen bokat in min första riktiga körlektion på körskolan på torsdag. Man vill ju inte vara helt off inför läraren, så det är bäst att repetera lite innan dess ^^


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar