söndag, mars 29, 2009

(not) A very big decision

Jag är så frustrerad!
På allt drickande. På att alkohol är en självklarhet i samband med fest. Att DRICKA alkohol är det normala, man förväntas dricka på fest. Att INTE dricka är däremot himla konstigt.

Lite alkohol har väl aldrig skadat, eller?

Nästan alla dricker
Alla vet att det ofta leder till dåliga saker
Många gör dessa dåliga saker
Många råkar illa ut
De flesta har druckit över gränsen för vad man själv tål, men att göra om det sedan med jämna mellanrum!? Suck

Jag är så jävla trött på allt onödigt supande. För onödigt är ofta vad det är. När helgen närmar sig och det vankas fest, hur tänker folk då?
Tänker de "Ja just det, jag måste ju fixa dricka!"
eller tänker de "Hmm ska jag köpa nåt.. nej jag är inte så sugen, det får nog bli en alkoholfri kväll"
Det finns inget som helst MÅSTE när det gäller alkohol. Eller, det BORDE i alla fall inte finnas

Fattar inte hur människor kan vara så svaga
Att inte kunna vara försiktig nog och hålla berusningen på en lagom nivå
Att inte ha respekt för andra människors beslut att inte dricka, utan trycka på och få folk att göra någonting de kanske egentligen inte vill!?
Och om vi vänder på det - Att inte ha stake nog att säga ifrån, och framförallt sedan STÅ PÅ SIG i grupptryckssituationer. SÅ viktigt är det inte att göra andra till lags att det är värt att sätta din självkänsla och din hälsa på spel! Finns det någon anledning över huvud taget att förbise sin egen ståndpunkt och sina egna värderingar för något så idiotiskt som droger?

Ni förstår var jag står i frågan. Jag tycker inte om alkohol. Och även om detta verkar vara tvärtemot vad ungefär resten av hela min generation tycker, så gör det inte mig konstig!

Gårkvällens händelser var några i raden av vad man bevittnat i alkoholens närhet.
Att vara så skadligt full att man knappt kan stå på benen, att kraftigt blöda från ansiktet och ändå hoppas på att ta sig in på krogen. Hur jävla pigg i huvudet är man då!?
Han omhändertogs av polisen efter vår insats
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=4533664

Att hjälpa personen kändes bra, jag hade haft otroligt dåligt samvete om jag inte hade ingripit. Men det mest tragiska i sammanhanget är att personer som "råkar ut för" sådan skadlig berusning och hamnar i oönskade situationer som denna där hälsan står på spel, efteråt ändå fortsätter dricka. Som om erfarenheten inte gjort något avtryck i deras tankar över huvud taget. Någonstans får folk skylla sig själva, även om man gärna hjälper någon i nöd. Någonstans gör du ett val - vare sig det gäller godis, alkohol, eller tyngre droger så är det du och ingen annan som väljer vad du utsätter dig själv för.

Jag orkar inte med det här, kan ingen inse att det är sjukt att alkohol är normen? Att det är de onormala människorna som inte dricker.

Om man stöter på någon som inte dricker - antingen ingenting alls, eller så mindre än vad man "borde" - VARFÖR känner så många människor behovet av att pusha personen till att dricka/ mer!?

Varför måste han/hon göra som alla andra?

Jag dricker inte mer



_

8 kommentarer:

  1. Jävligt rätt!!

    SvaraRadera
  2. det är så jävla sant:)
    jag är tycker inte heller om att dricka alkohol.
    jag dricker två kanske tre gånger om året coh då är det bara för att jag ska vara lite extra social eftersom att mina vänner tycker att jag är tråkig som går på fest utan att dricka men jag har vart med om mycket skit som alkoholen skapat tillexempel min morfars och en nära väns död. så våga stå emot skiten! jag gör det 359 dagar om året!

    SvaraRadera
  3. En sådan bra storasyster jag har!
    Jag vet att du har en stark vilja, det har du alltid haft. Det är bra. Då kan jag välja om jag vill se upp till min syster och gå i dina fotspår, eller utforska min nyfikenhet. :)
    Jag sa till dig att jag skulle bli nykterist den 1 februari - Jag drack i fredags. Eller ... drack och drack - jag delade en flaska vin med Ted för den goda smakens skull. Det var lågprocentigt och jag njöt av sötman i sällskap av trevligt umgånge.
    Jag har nya regler sistah! - Jag kommer inte dricka rent, shota eller hälla i mig någon äcklig, blaskig öl, bara för att bli berusad. Är det FEST så kommer jag inte dricka, MAX en cider för stämmningens skull. och om jag nu ska dricka så är det max 2 cider. Jag kan det här, jag har aldrig druckit mig redlös och kommer aldrig göra det heller. Att ha koll is the shit och så kommer det förbli. Vi är ansvarsfulla och ja, jag är busigare än dig syster men jag är även stolt, över dig. <3

    SvaraRadera
  4. Från en mamma!
    Så otroligt sant! Stå på dej. Att vara utan alkohol är ingen förlust, snarare tvärtom. Hellre lite blyg o nykter än full o vidrig. Och tänk vad bra man mår även dagen efter.

    SvaraRadera
  5. Erica i ett nötskal; tänker som man ska göra och tar ställning! Jag tycker att man ska ha dig som förebild, absolut! Många som läser detaa kanske tänker "suck, vilken tråkig brud" men va fan..! Då känner de inte the Erica :) Tuff och fett rolig, helt utan alkohol eller andra "verktyg" ^^

    I rest my case..! =)

    SvaraRadera
  6. Du vet redan att jag har exakt samma uppfattning som du har vad gäller alkohol syster och du vet vem jag är.
    <3

    SvaraRadera
  7. Tack för alla fina ord, borde kanske skriva sådana här inlägg lite oftare..? :P
    Jag är glad att jag har styrkan att göra som JAG vill. Tror själv att det främst beror på god uppfostran och bra förebilder. Så tack själva för att ni stöttar mig, det gör att det hela känns ännu bättre =)

    SvaraRadera