fredag, september 05, 2008

Bajbaj öl-land

Kom just hem från min syster som bor på öland. Buss dit och bil hem *tack för skjutsen Lollo* =)

Men det finns en person till att tacka - den rara kvinnan som räddade min resa!
The story:
I tisdags när jag skulle kliva på bussen utanför mitt hus för att åka in till Stockholm central, varifrån jag sedan skulle ta bussen till Kalmar, så fungerade inte mitt nyinköpta busskort! Jag hade redan missat en buss och var alltså tvungen att komma med denna för att hinna in i tid till kalmarbussen. Jag har, via internet köpt ett så kallat säsongskort som gäller 1sep - 31dec dygnet runt alla dagar i veckan. Det har dock kommit i en ny form - ett så kallat Access-kort, ett gult plastkort som man håller upp framför ett apparat i bussen, i tunnelbane-eller pendeltågsspärren när man kliver på. Om det lyser en grön lampa är allting okej, om det lyser en gul fungerar kortet men giltighetstiden löper snart ut, och om det lyser en röd lampa visar detta såklart att kortet EJ är giltigt.

Nåväl, jag höll upp kortet, det var första gången jag skulle använda det, men det lyste ingen grön lampa. Jag provade igen. Nähe?
- Du har inte laddat kortet, säger bussisen.
- Men jag har inte läst någonstans att kortet behöver laddas? Jag har köpt det via internet och fick det i brevlådan häromdagen.
- Det lyser ju rött, det betyder att det inte är laddat, det fungerar inte.
- Men... jaha. *förtvivlad* Hur gör man det då? Jag måste verkligen komma med den här bussen!
- Nej det går inte. *snål & envis*

Jag kliver av igen, med resväska och allt, och känner en smärre panik komma krypande. Jag har ju bokat och betalat min resa ner till kalmar, Elin vill och förväntar sig ju att jag ska komma, och nu kommer jag inte kunna åka på grund av ett feltillverkat busskort!?

Då kom min(a) räddare i nöden! En man och en kvinna som suttit på bussen går fram till bussisen och protesterar:
- Klart hon ska med, hon har ju resväska och allt, det är väl inte hennes fel att kortet inte fungerar? Låt henne åka med?
Bussisen envisas.
- Här, säger kvinnan och räcker fram sin bussremsa.
Stämpla för henne här så hon kan följa med!

Så blir det. Jag sätter mig bredvid kvinnan, varpå hon ringer upp sin mamma som också nyligen köpt ett likadant kort. Kvinnan frågar henne om hon behövde ladda sitt kort på något sätt innan hon använde det första gången. Det hade hon visst inte behövt. Jag sitter och pratar med kvinnan under bussturen och lägger efter en stund märke till en att en man kliver på med ett kort som mitt. Hans kort fungerar inte heller i apparaten, varpå bussisen inser sitt misstag, förstår att det inte är korten det är fel på och säger åt mannen att gå på ändå. Vi noterar detta och känner oss lite nöjdare.

När vi sedan skulle gå av bussen på märsta station gick hjältekvinnan fram och pratade med bussisen. Vet inte vad hon sa men jag tror att hon skällde ut honom, åtminstone lite. Och mycket riktigt, i pendeltågsspärren fungerade mitt kort precis som det skulle.

Så SKÄMS på SL, vars bussisar inte ens förstår sig på betalsystemet. Varför i helsike ska då jag göra det!?

2 kommentarer:

  1. Vilken himla tur att det finns några vänliga själar kvar här på jorden :)

    SvaraRadera