onsdag, oktober 23, 2013

Någonting jag har sett fram emot

En sak jag saknar sedan ja kom ner hit för två veckor sedan är dansen.
Sedan jag började lära mig att dansa bugg för ungefär ett år sedan så har jag blivit mer och mer fäst vid det.
Jag älskar att dansa, det är ingen nyhet, men det är annorlunda med bugg än med salsa.

När jag salsade som mest (för cirka tre år sedan??) så bestod en stor del av dansandet av träningstid inför uppvisningar. Jag gillar att uppträda, det ger mig en stor dos av självförtroende och bekräftelse. På uppvisningarna fick jag uppmärksamhet och beundran. Jag fick känna mig duktig och snygg. Jag inbillade(?) mig att vissa i publiken blir avundsjuka och tänker "åh, jag önskar att jag också kunde göra så där!" och jag hoppades varje gång att åtminstone några kände sig inspirerade och fick idén att gå en kurs och börja lära sig att dansa salsa de också.

Det var mitt driv i salsandet. Att visa upp, känna mig stolt, inspirera och lära ut.

Med buggen är det annorlunda.
I bugg kan man tävla.

När jag börjar lära mig någonting och jag tycker att det är roligt, då vill jag inte sluta efter ett tag utan känner att jag måste fortsätta tills jag blir riktigt bra på det. Annars är det väl ingen idé att lägga sin energi på det, om det ändå inte kommer att bli jättebra i slutändan?
Jag har ofta höga ambitioner när jag tar mig an någonting. Jag vill att det ska bli bra, och jag brukar kunna göra det bra också.

När jag väl tycker att jag har blivit bra på någonting, då vill jag gärna få någon sorts bekräftelse på det ifrån andra. För om andra tycker att man är bra, då är man bra.
I salsan fick jag det som sagt genom uppvisningar, och när jag instruerade på kurslektionerna.
I buggen kan jag få det genom att tävla!

Jag har sedan jag fick reda på att den skulle äga rum siktat på att delta i Luleå Bugg och Swings (LBS) egen tävling som arrangeras i Luleå den 16e november.
Jag började omedelbart fundera på vem jag skulle kunna tävla med. Ska jag välja att gå i tävlingsgrupp under hösten istället för kurs så att jag kanske kan hitta en tävlingspartner där? Ska jag höra mig för hos instruktörer och dansare på högre nivå ifall de känner till någon som skulle kunna passa mig?
Ska jag höra av mig till personen jag tävlade tillsammans med i klubbmästerskapen i våras?

Jag pratade med Merlin om tävlingen för drygt en månad sedan. Han kände sig uppgiven över att hans båda tävlingspartners verkade sakna det engagemang och den motivation som han har för tävlingsdansandet. Samtidigt satt jag och beklagade mig över hur frustrerad jag blir när jag dansar med killar som helt saknar utstrålning och förmedlar noll energi till mig utan snarare suger ut all energi jag har.
Samtalet slutade med att vi bestämde oss för att anmäla oss till tävling tillsammans! Vi anmälde oss till en tävling i Kiruna den 26e oktober och till Luleå-tävlingen den 16e november.

Kirunatävlingen kommer inte att bli av (tur att det bara kostade 80kr att anmäla sig) men jag siktar fortfarande på att vara med den 16e, trots allt som hänt den senaste tiden!
Jag håller på att fundera ut hur vi skulle kunna planera tiden fram tills dess. Det var över en månad sedan vi danstränade tillsammans, så vi måste ju träna mer inför tävlingen. Vi kan trampa på var sitt håll, men turer och samspel måste vi jobba på tillsammans. Jag planerar att åka upp till Luleå för träning, men frågan är när och hur länge. Framför allt så måste jag lösa så att hundarna blir omhändertagna medan jag är borta, både när jag åker upp för att träna och sedan under själva tävlingshelgen.

Någon frivillig? :P

Nu är tävlingsavgiften betald i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar