tisdag, oktober 08, 2013

Hösten 2013 genom mitt objektiv

Idag gick jag ut och fotograferade igen. Jag var ute tidigare idag för att ha tid att fotografera i lugn och ro och ta vara på solljuset. Igår gick solen i moln i horisonten strax efter att jag gick ut med kameran, vilket gjorde de få bilder jag hann ta var en besvikelse (den enda bilden jag sparade finns postad i förra blogginlägget).
Mitt intresse för fotografering har åter väckts, efter att ha legat i dvala i närmare ett år nu.
Det känns kul igen! :)

Jag har bestämt mig för att jag vill köpa ett till objektiv, så jag sitter och läser på lite om vilken modell och typ av objektiv som antagligen skulle passa mina önskemål bäst.
De situationer då jag som mest önskar att jag hade ett annat objektiv att byta till är exempelvis när jag ska ta landskapsfotografier och vill zooma in en bit, exempelvis vid solnedgångar. På bilder tagna från långt håll så ser man inte den där riktiga glöden och de extrema färger och former som kan uppstå på en skymnings- eller gryningshimmel, och det är så frustrerande att se det med egna ögon men inte kunna fånga det på bild!

Jag tycker även väldigt mycket om att fotografera djur, och dessa håller sig ju sällan helt stilla (bortsett från Tindra då, men hon är ju speciell). Så ett objektiv som ger möjlighet att ta skarpare bilder på motiv i rörelse, typ hundar som busar, skulle också vara trevligt. Frågan är om dessa två saker finns att hitta i ett och samma objektiv, och i sådana fall vilket??

Jag sitter och kikar runt lite på Blocket och Tradera, men ska göra lite mer efterforskningar innan jag köper något.
Jag har inte så bråttom. Det viktigaste är ju att jag blir nöjd i slutändan!

"Lille skrutt"

Det var inte förrän precis nyss, när jag satt och gick igenom och gallrade i dagens bildskörd för tredje gången, som jag upptäckte den självklara anledningen till att behålla denna bild!
Ser ni det också?
De första två vändorna jag bläddrade förbi den så behöll jag den mest bara för att den är "ren"/enkel, Tindra ser härligt lugn ut och vattnet och träden i bakgrunden är fina, men sedan såg jag den - grenen ovanför hennes huvud!
Perfekt passform, eller?

Att det finns nyutslagna maskrosor så här sent på hösten är ju underbart! Tyckte om att kunna få med både nytt och gammalt i bilden, och skärpa i detaljerna i fröbollen.

Charlie högst upp på en sandhög. Han trivs där han kan hålla utkik.

Vet inte om denna är så speciell egentligen, men jag kunde bara inte slänga den.

Gillar att experimentera med skärpa och oskärpa i samma bild! Gillar hur man så tydligt ser strukturen i bladet tack vare att höstsolen lyser igenom det. Och så tycker jag inte att det behöver vara så klara och rena färger jämt, det är vackert med lite gråbruna fläckar ibland!

Jag kan inte bestämma mig för vilken av dessa två bilder (den här och den under) som jag tycker bäst om!
Vilken tycker du mest om?
Och varför?


Gillar stöket i den här växten. Konst på naturens eget vis.

Tog ganska många bilder på löven på det här trädet, men blev inte riktigt nöjd med någon.
Försöker kanske imorgon igen ifall det soliga vädret fortsätter!

1 kommentar: