söndag, december 05, 2010

Utflykt!

Jisses, jag gillar vinter!
Jag hade planerat en flockutflykt för idag, och hoppades att vi skulle bli ett gäng. Det bar av ut i skogen bort till ett naturreservat här i närheten av Porsön, där det finns ett fågeltorn och plats för grillning. Hela vägen hemifrån är det väl en timmes promenad ungefär, åtminstone i mitt tempo :P

Vi var 11 personer och 12 hundar, och det var riktigt trevligt! Ska försöka fixa någonting liknande en gång till innan vintern är slut :)

Det grillades korv, och jag hade även med mig marshmallows (ett måste!), men mina fingrar ville inte grilla längre än absolut nödvändigt, så godiset fick jag med mig hem igen. Tindra, och några av de andra hundarna, var också med och grillade korv (läs "åt"), och så fick de flesta springa lösa och rusa av sig. De for som skott runt runt kring fyrkanten av sittbänkar, jagade varandra, brottades och slet om pinnar.

Det är så härligt att se på när djur leker med varandra, det är bara ren lycka!
Och det som är besvärligt i kopplat tillstånd - aggressivitet vid hundmöten, rädsla, osäkerhet - det löser sig ofta så fort man släpper hundarna lösa. Då kan de vara bara hundar, och kommunicera som hundar är gjorda för att göra. Detta skapar färre missförstånd hundarna emellan, när inga strama koppel eller påverkan av matte/husse är med i bilden, och hundarna får en enklare samvaro.

Var inte rädd för att släppa din hund (och dig själv?) lös! Låt dig själv stå bredvid och åskåda hundar som springer fritt, observera samspelet mellan dem och notera deras kroppsspråk.

Jag älskar det!



Isklumpar mellan tramdynorna - nackdelen med en långpromenad i en snöig skog.
Tindra har nu fått tassarna klippta :) (ej avklippta!)

1 kommentar:

  1. Härligt! <3 Ja klippa tassarna är nästan ett måste på de hundar som får mkt päls. Men hela min hund är hårig så innan tassarna är isiga är hela hon isig :S Måste vara minusgrader ute på vinter!

    SvaraRadera