söndag, maj 24, 2009

Mami och systeryster was here

I torsdags morse for jag in till stan för att möta upp två älskade personer i mitt liv - mamma och Vonka. Jag hade längtat sååå mycket efter att de skulle komma hit, och nu äntligen var de här!

Jag var ivrig, ville visa dem allt, göra allt, berätta om allt. Men så lite tid. De skulle åka hem redan på lördag förmiddag, så dags att sätta igång och njuta av tiden med dem!

Vi åkte hem till mig och lämnade av deras saker. Jag visade min lägenhet och de verkade tycka att den var fin. Och att den ser "Erica" ut, vilket jag antar är positivt ^^

Mamma blev givetvis särskilt förtjust i badrummet, vilket troligtvis beror på att hon också tycker om färgkombinationen gräddvit/grön (hon har det hemma i sitt badrum), och gillar växter. Min gullranka stormtrivs på min fina ekhylla vid badrumsfönstret, den har fåt säkert 10 nya blad sedan jag köpte den! :D Gissar att mängden ljus från fönstret och fukt från luften är precis lagom för den.

Vi pratade lite om vad vi skulle hitta på under dagen, och vad vi skulle äta till middag senare. Jag hade redan bestämt att vi skulle grilla följande dag, men idag ville Vonka stå för matlagningen. Hon granskade innehållet i kyl och skafferi och kom fram till att det behövdes handlas. Jag föreslog att vi skulle gå på en gång, och så blev det.

Vi gick till Porsö centrum för att shoppa lite käk. Jag blev helt bortskämd när mamma och Vonka betalade all mat vi handlade under tiden de var här, de är så gulliga! ^^

När vi skulle börja vandra hemåt igen kom vi överens om att vi alla var hungriga. Jag hade inte hunnit äta någon frukost innan jag åkte in till stan, och mamma och Vonka åt frukost för massa timmar sedan. Jag hade ägnat morgonen åt att röja upp det sista i lägenheten så att de inte skulle bli HELT förskräckta när de klev in :P

Jag föreslog att vi skulle äta lite fil och mackor till bruch/lunch.
"Eller så kan vi ju gå in och ta en kebab", tillade jag sarkastiskt och pekade mot Porsö Pizzeria.
Vonka: "Ja, det kan vi väl. Ska vi göra det?"
Vi gjorde det.

Mamma tog en kebab i pitabröd, Vonka tog en kycklingrulle och jag tog en barn-capricciosa. Jag visste precis var jag ville sitta och äta.

Vi gick till den lilla fina dammen mellan frisbeegolfbanan och universitetet, satte oss ner i gräset i en sluttning och "unwrapped" vår mat. När jag och Vonka beställde undrade vi över hur en kebab i bröd kunde kosta så mycket som 65kr, men när vi såg den så var det ett vettigt pris ändå. Den såg ut ungefär som en inbakad pizza :P

Min pizza var ruskigt god, och precis lagom stor, och Vonka blev mer än mätt av sin kycklingrulle.

Medan vi mumsade i solskenet berättade jag varför jag tycker så mycket om just den platsen. Där utspelades en fin historia, min och Hallis historia. Eller, åtminstone en bit av den ^^




Det var dit vi gick för att kolla på ett Red Bull-evenemang den första dagen jag var där efter Lulekalaset. Den gången jag flög upp till Luleå för att ta reda på vad jag kände för Halli. Vi lämnade mina saker hemma hos honom och gick dit direkt. Det var mycket folk, och kul att se på. Jag hade trevligt. En stund senare tog Halli min hand, och sedan dess har jag aldrig velat släppa honom.

Och nu satt jag där med mamma och Veronica, och det kändes jättebra. Jag hade så länge velat dela med mig av mitt nya liv med dem.

Några änder simmade omkring i dammen medan vi satt där, varav en individ var av en annan art än de övriga. Bland alla inte särskilt spännande gräsänderna simmade en ensam Bläsand! Det gjorde mig lite uppspelt, som alltid när jag ser en art för första gången. Jag studerade dock mina fågelböcker så flitigt tidigare att jag oftast vet vilken art det är jag ser, även om jag aldrig sett den förut.

Efter vår lilla picnic gick vi hem till mig igen, och vi lade oss alla tre i min säng för en vilostund. Veronica var inte jättepigg under sin vistelse här, hon var rejält förkyld vilket var synd. Men hon lyckades ändå hålla humöret uppe så vi kunde ha trevligt ändå =)
Hon stod för middagen den kvällen. Hon gjorde en kycklinggryta som vi åt tillsammans med ris. Vonka är bra på att laga mat! ^^
Kvällen bestod av en stunds tevetittande, innan mamma och Vonka skulle bädda för natten och jag gick hem till Halli.
I fredags hade jag planerat en promenad in till stan, och så blev det. Halli stod över, skolarbete går före, men tre små gummor(?) begav sig ut på promenad i fint väder. Vi gjorde ett stopp vid mitt jobb, dels för att köpa en varsin mjukglass (vi har faktiskt väldigt goda sådana i förbutiken!), men också för att jag ville visa dem min arbetsplats som jag tycker så mycket om och är stolt över.
Vi stötte på både Sara och Erika inne i butiken, de två jag känner att jag fått bäst kontakt med på jobbet. Erika visste om att min mamma och syster skulle komma och hade hört mig räkna ner dagarna. Senare sade mamma att hon tyckte att Erika verkade väldigt trevlig =)
Jag guidade dem runt och berättade lite allt möjligt. Vad jag tycker om med mitt jobb och varför jag trivs så bra som jag gör. Det var ännu ett sätt för mig att visa dem mitt nya liv här i Luleå.
Vi fortsatte mot stan pratandes om allt möjligt. Väl framme visade jag runt dem i de olika galleriorna, vi gick en sväng förbi stadsparken och kyrkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar