torsdag, januari 30, 2014

Öppen träning 1

I morse for jag och Charlie iväg med buss till Forma Hundcenters öppna träning. Det var fem andra hundar där, och i början var det ganska mycket skäll från Charlie. Så småningom lugnade han sig betydligt och skällde mest bara ifall någon hund närmade sig "vårt hörn" av lokalen. En tjej med en ung samojedtik satte sig bredvid oss och hennes hund löpte, så Charlie hade stundvis bara "nos för henne".

MEN, vi lyckades faktiskt träna lite också! Jag gick dit med tanken att vi bara skulle sitta vid sidan om och titta på när de andra gjorde det de gjorde, men när Charlie inte hade någonting att göra så fixerade han sig lätt vid de andra hundarna så jag provade att göra några övningar med honom istället.
Fotgåendet vi provade där inne idag var det bästa han har presterat hittills! Han var inte alls lika långt ifrån mig i sidled, han var uppmärksam och lagom långt fram för det mesta. Han fixade både höger- och vänstervändningar och satte ner rumpan i samma ögonblick som jag stannade. 

Vi provade även att hoppa över hindret några gånger vilket han klarade av galant! Jag tror att två plankor är lagom höjd för honom, för om jag sätter lägre så kanske han måste hoppas högre på tävling sedan, och då kanske han springer runt istället, och om jag tränar med för högt hinder så kommer han eventuellt att ta hjälp av tassarna uppe på plankan. Inget av det är önskvärt, eftersom båda leder till poängavdrag.

Jag känner stort hopp om hans tävlingskarriär om man ser till tävlingsmomenten. Nu gäller det främst att jobba på att vänja honom vid själva tävlingssituationen - ljud, nya platser, lukter, andra hundar, mycket folk...

Jag ska nog köpa klippkort på Forma - 10 gånger för 500kr istället för 60kr/tillfälle.
Nästa torsdag ska vi definitivt dit igen :)

Han vet minsann vad som bör apporteras

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar