tisdag, januari 21, 2014

Here we go!

Nu är målen satta för den kommande lydnadssäsongen!

Delmål 1: Starta Tindra i lkl 2
Vi lägger klass 1 bakom oss och siktar på nästa nivå. Det blir kanske att jag startar med henne i 1an en gång till, men det blir medan jag tränar 2an med henne. Som en uppvärmning inför den riktiga satsningen!

Delmål 2: Nå ett förstapris med Tindra i lkl 2
Det tror jag att vi kan klara av inom loppet av en säsong ifall jag behåller motivationen och verkligen går in för det. Hon är väldigt pigg och sugen just nu, följsam och lättmotiverad med både frisbee och mat/godis! Den här kastreringen kanske var ett bra drag rent taktiskt, haha! :P

Delmål 3: Starta med Charlie i lkl 1
Steg ett blir att socialträna honom och vänja honom vid stökigare situationer och närvaron av andra hundar. Ska sikta på att gå på några socialträffar under våren, och kanske ett par fria träningar på Forma Hundcenter också. Under tiden lär jag honom momenten i hemmets lugna vrå, och sedan lägger jag på störning/miljöbyte allt eftersom han blir tryggare och mer fokuserad.
.
Delmål 4: Nå ett förstapris med Charlie i lkl 1
OM han lyckas lägga undan sin oro i vissa situationer och i kommer till det läget att vi kan träna och han kan utföra moment korrekt utan att bry sig särskilt mycket om omgivningen, så tror jag att vi kommer att kunna prestera bra på tävlingsplanen också! Han har snabbheten och arbetsviljan i sig så det handlar mer om att tygla sig än att piggna till för hans del, till skillnad från Tindra :P

I början av juni anordnas ett träningsläger på Piteå brukshundklubb där en av grenarna man kan välja är just lydnad. Min första tanke var att anmäla mig till den högre nivån med Tindra, men nu känner jag mig faktiskt mer sugen att åka dit med Charlie! :D
Min plan för att kunna bestämma mig är att gå på en öppen träning med Charlie och se ifall jag kan få honom att fokusera det minsta på träning trots närvaro av andra hundar. Ifall han visar att han klarar av det redan nu så tror jag att det kommer att gå utmärkt i sommar, och då kommer jag att anmäla mig till den lägre nivån i lydnad med honom :)

Ur träningssynpunkt så tror jag faktiskt att det är en fördel att ha två hundar, för då kan man växelträna och låta dem vila om vartannat. Då riskerar jag inte att tjata dem less med något moment, och jag får också omväxling i träningen eftersom jag kommer att träna olika saker och på olika sätt med dem.
Han är en naturbegåvning på apportering! :P
Charlie har även dragit pulka för första gången idag, och han var SÅ duktig!
Pulkan vägde närmare 7kg och i slutet av promenaden så drog han den helt själv i ungefär 200 meter! :)
På fredag ska han få prova att dra i spann med (hör och häpna!) två huskies och en samojed!
Det ska bli spännande :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar