onsdag, januari 29, 2014

Nu sätter vi igång!

På söndag ska jag och Tindra lydnadstävla för första gången sedan förra våren. Det är en träningstävling, så det blir en bra uppvärmning inför den kommande säsongen.

Jag har anmält oss till klass 2, men har strukit ett moment - Sändande med ställande/"rutan".

Igår hämtade jag en apportbock hos en bekant som så snällt skänkte den till mig, och redan på parkeringen när vi kom hem så testade jag Tindra i apporteringen.

I klass 1 går apporteringen till så att hunden ska sitta vid förarens vänstra sida, ta emot apportbocken, hålla den i fem sekunder och sedan släppa den på förarens kommando.
I klass 2 ser momenten istället ut så här: hunden ska sitta vid sidan, föraren kastar iväg apportbocken minst 10 meter, hunden springer (på kommando) iväg och hämtar den, hunden kommer tillbaka och sätter sig återigen vid vänster sida med apporten kvar i munnen, och sedan lämna hunden apporten i förarens hand på kommando.

Vi har inte tränat apportering med apportbock på mer än ett halvår, så jag blev glatt överraskad när Tindra klarade av nästan hela momentet på första försöket igår kväll!
Då satte jag henne vid sidan, kastade iväg apporten, kommenderade "apport!", hon sprang iväg och hämtade den medan jag vände mig ett halv varv så att jag stod med ryggen mot henne, och sedan kom hon bakifrån och satte sig vid min vänstra sida med apporten i munnen och släppte den inte förrän jag bad henne om det. PERFEKT!

Den enda som saknades var alltså ingången framifrån till vänster sida. Anledningen till att jag inte bad henne att göra det på en gång var att jag vet att hon slarvar med just den biten och att vi behöver träna på det separat lite mer innan vi sätter ihop allt. Jag tyckte att det var bättre att låta henne lyckas och få en bra känsla av första apporteringsövningen på länge, än att ställa för höga krav och göra så att hon misslyckas.

Idag gick jag ut och tränade med båda hundarna. Jag började med Tindra, och med henne tränade jag apportering och läggande under gång. Hon klarade hela 2ans apportmoment ett par gånger (med lite hjälp) och läggandet gick också bra när jag gav henne extra tydliga tecken. Imorgon ska jag försöka nå samma resultat med mindre hjälper.

Med Charlie tränade jag fotposition, inkallning och stadga i liggposition. Jag har hittat ett bra ställa att placera godishanden under fotgåendet för att han ska hamna rätt vid min vänstra sida. Han gör så stora framsteg varenda gång vi tränar, det är helt otroligt vad fort han förstår vad jag vill att han ska göra!
När vi tränar inkallning så har han ibland svårt att sitta kvar när medan jag går iväg, så jag varierar mellan att kalla in honom och att gå tillbaka och belöna honom där han sitter. Men när jag väl kallar in honom - jäklar vilken fart han har! :D
Jag började träna stadga med honom för mindre än en vecka sedan, och nu börjar han verkligen förstå vad det går ut på. Jag lägger honom och sedan rör jag mig runt honom åt olika håll medan han ska ligga kvar på samma plats. Det han tycker är svårast är när jag vänder ryggen mot honom eftersom han då gärna vill komma runt och söka min ögonkontakt igen. Så det ska jag vänta med att prova igen tills han ligger kvar utan problem vid under enklare övningarna.

Imorgon ska jag med Charlie jag på "öppen träning" hos Forma Hundcenter. Vad vi gör när vi väl är där beror på hur många andra hundar som är där och vad de pysslar med, men syftet med att börja gå på dessa träningar är att träna passivitet och vänja honom vid andra hundar. Jag vill att han ska kunna känna sig lugn även i situationer då vi inte är ensamma.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar