tisdag, mars 20, 2012

Fler med parningsplaner

Jag har fått frågan om varför jag inte kommer att para Tindra, eftersom jag nu vill det. Kvinnan som hört av sig tänker nämligen para sin egen blandrastik, och hon letar nu efter en passande hane.

Jag såg chansen att dela med mig av några kloka tankar och mitt resonemang i frågan, och svarade så här:

"För att jag i sådana fall vill göra det på rätt sätt:
jag vill hitta en hane som motsvarar mina önskningar, han ska vara frisk, av rätt ras/-er, och ha fin mentalitet = lugn och trygg.

jag vill röntga och ögonlysa Tindra (och helst hanen också) för att skapa så bra förutsättningar som möjligt att föda upp en FRISK kull.

jag vill forska lite om både Tindras och hanens föräldrar och mor-/farföräldrar, för att kunna vara säker på att även de har varit friska från ärftliga sjukdomar.

Jag skulle inte med gott samvete kunna sälja bort en valpkull där risken finns att de har medfödda defekter, alternativt att de senare i livet kan komma att drabbas av någon ärftlig sjukdom, bara för att jag slarvat med valet av hane eller hälsokontrollen av min egen hund.

Jag skulle dessutom se till att ha några potentiella valpköpare redan INNAN parningen sker.
Det föds alldeles för mycket valpar i landet, den enorma ruljansen av hundar på Blocket är ett bevis för detta. Om vi inte kan ta hand om de hundar som redan finns ute i samhället, så tycker jag inte att vi bör sätta nya till världen OM det inte finns en efterfrågan på just dina eller mina valpar. Det finns faktiskt en person som redan paxat en eventuell framtida valp efter Tindra, utan att jag ens har frågat runt :P

Det jag skulle vilja föra vidare från Tindra till nästa generation skulle vara hennes otroliga lugn och trygghet. Jag har nu faktiskt träffat en kvinna vars hane matchar Tindras mentalitet. Så vi får väl se :P"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar