fredag, januari 14, 2011

Nytt år - nya planer!

Mycket har hänt sedan sist.
Födelsedagskalas, jul, nyår och pyssel inför danskurserna.

Japp. Jag ska vara med och hålla i salsa och merengue/bachatakurserna i vår. Detta för att vår instruktör med kort varsel "flytt norrland" och flyttat till Stockholm. Så nu är det upp till oss, "eliten", att ta hand om alltihopa om vi vill att salsan ska leva kvar här i staden. Och det vill vi ju självklart!

På onsdag är det invigning för den nya fridansen. Den kommer att hållas tillsammans med en grupp personer som dansar orientalisk dans. Det kommer att vara som ett litet danscafé, med fikaförsäljning, fritt dansande, samt möjlighet att lära sig lite nya moves i någon av de minikurser som kommer att hållas under våren.

Jag kom just hem från ett litet träningspass, jag och Gosha övade på vår bachata vi ska visa upp under invigningskvällen. Vår grupp ska visa upp alla de tre latinodanserna vi dansar - salsa, merengue och bachata. Det kommer att bli skoj! :)

Och jag har stora planer för voffan också!
Jag sökte en högskolekurs för vårterminen, men ansökan ströks efter att jag segat med mitt ja-svar. Kursen heter "Djurs medverkan i vård och socialt arbete", och efter att ha gått den så kan man läsa vidare genom kursen "Användning av HUND i vård och socialt arbete". Det är självklart dit jag vill komma, till hund-biten :P

När jag fick veta att jag inte skulle läsa någon kurs i vår så kände jag mig något uppgiven. Vad ska jag NU hitta på?
Häromveckan insåg jag dock, att det bästa sättet att lära sig mer om ämnet hund är väl att umgås och träna med sin egen?? Jag måste ju för tusan ta vara på att jag faktiskt är hundägare! Dessa första åtta månader med Tindra har varit mer som "smekmånad". Ni vet den första tiden... Då man mest njuter, känner sig stolt och glad och bara myser.

Därför har jag gjort nu en lista på saker jag vill lära henne, och jag ska köra igång ordentligt nu under våren!

Lydnad:
  • Fot
  • Ställa under gång
  • Lägga under gång
  • Hålla föremål
  • Hopp över hinder på kommando
  • Backa
  • Backa vid fot
  • Sätta under gång
Tricks:
  • Buga
  • Skämmas
  • Snurra
  • Krypa
  • Puss
  • Lyfta angiven tass (vänster/höger, fram/bak)
  • Sitta på bakbenen
Övrigt:
  • Dirigering höger/vänster
  • Gå framför
  • Gå bakom
De 5 första punkterna under "lydnad" ingår i Klass I på lydnadsprov. Det anordnas just ett sådant prov/tävling i Skellefteå i början av sommaren, kanske man skulle... ;)
I lydnad får även oregistrerade och blandrashundar tävla, lucky us!

Läs mer om lydnadsprovet här:
http://www.lydnad.se/tavlingslydnad/klass1/

Jag ska söka kursen igen till hösten, och även hundskötarutbildningen här i Luleå en omgång till. Så får vi se vart jag hamnar :P
Jag hör av mig mer om hur det går med inlärningen, nu ska jag ut i 20 minus och umgås med min snöälskande vovve! :)

Även Tindra var uppklädd på mattes födelsedagskalas!

1 kommentar:

  1. Fina fina vovven!
    Jag måste hälsa på er snart, är så mycket nu i vår bara och vi får ju ses i februari när du kommer. Det ska bli jättekul!

    Jag tycker att du verkar ha en bra plan :-)
    Kram Veronica

    SvaraRadera