tisdag, januari 25, 2011

I mitt rätta element

Igår hade jag och de andra i min dansgrupp instruktörsdebut.
Vi startade nämligen upp den första av våra planerade latindanskurser igår kväll, en nybörjarkurs i salsa!

Min roll inom danssektionen är tänkt att vara huvudsakligen administrativ - planera, ordna och dokumentera.
Jag har känt mig under den nivå av skicklighet som jag anser att man ska ha för att "rättvist" kunna kalla sig dansinstruktör. När jag tar mig an en uppgift så vill jag att resultatet ska bli så nära perfektion som möjligt.
Jag skulle därmed lägga ribban högt om jag gick in för att instruera. Kursdeltagarna ska få mycket kunskap för anmälningsavgiften, de ska känna att kvalitén är hög och kursledarna erfarna och säkra på sin sak.

Jag har hittills inte ansett mig vara tillräckligt bra för att kunna lära ut. Jag har ju fortfarande så mycket kvar att lära mig själv! Igår så var jag närvarande vid första kurstillfället för att bekanta mig med deltagarna, se hur det gick till, och kunna utvärdera resultatet.

Personen som tagit på sig rollen som huvudinstruktör är någon som dansat precis lika länge som jag, och jag har oroat mig för hur det skulle gå när vi väl satte igång med kurserna.

Jag hade inte behövt ängsla mig så! Lektionen gick jättebra och jag kände mig helt bekväm i situationen.
Att dela med mig av mina kunskaper inom den härligaste hobby jag någonsin provat på, det var helt enkelt underbart! Att se hur de ansträngde sig för att koppla ihop tanken med fötterna, hänga med i takten, och försöka härma våra höftrörelser, det var riktigt kul!
Jag hoppas att de hänger kvar på kursen nu bara, så att de får uppleva salsan för vad den verkligen är: en enorm lyckokick! Jag önskar att de, precis som jag, kommer att finna den nästintill oöverträffliga känsla som de tre latindanserna förmedlar till utövaren!

Det är bland det bästa som finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar