fredag, juni 18, 2010

Fortsättning..

Allting går bra med Tindra. Vi har jämfört våra jobbscheman för sommaren för att se hur många timmar hon kommer behöva vara hemma själv om dagarna. Det kommer förhoppningsvis inte bli några problem alls, för som det ser nu så jobbar vi oftast olika dagar - den ena av oss jobbar medan den andra är ledig. Och de dagar då vi båda jobbar så jobbar Andreas många korta dagar, eller så jobbar han kväll, vilket gör att vi går omlott och hon inte lämnas ensam särskilt länge.

Vi har satt gränsen vid 5 timmar. Om hon kommer att bli lämnad längre än så så måste vi fixa så att någon kommer och promenerar henne någon gång mitt på dagen. Det blir dock bara 3 dagar under hela sommaren som denna åtgärd kommer att behövas, vilket gör den här perioden mycket enklare än jag hade förväntat mig.

Måndag och tisdag nästa vecka + 30e juli är de enda dagar vi kommer att vara borta hemifrån i mer än 5 timmar. Vi har redan en vän som ställer upp nästa vecka, tack så mycket för hjälpen Maria! :D

Så fort Andreas börjar skolan igen till hösten så blir det genast enklare. Detta på grund av att han kommer att befinna sig endast en 5 minuters promenad hemifrån och alltså kan traska hem på lunchrasten och rasta Tindra de dagar han har lektioner :)

Nu när vi hamnar i den här situationen - med långa arbetsdagar och en hund hemma - tänker jag för första gången att "Nu hade det varit smidigt att ha en bil och körkort". Annars har jag inte känt att det verkligen har varit nödvändigt. Buss och cykel fungerar bra för mig ;P

För övrigt så kom jag inte in på utbildningen jag sökte till hösten. "Hundskötare" på Sunderby Folkhögskola.
Å andra sidan skapar 161 sökande till 15 platser rätt dåliga odds =/

Jag ska försöka komma ihåg att ringa till kvinnan som håller i kursen och höra mig för lite. Kan man ställa sig på någon reservlista? Vad har hon prioriterat när hon gått igenom ansökningarna - erfarenhet, ålder, skolbetyg, hundägarskap?

Om jag inte lyckas slingra mig in på utbildningen så vet jag inte vad jag ska ta mig till =/ Jag vill lära mig mer, men jag vet knappt några fler vägar att gå för att kunna skaffa mig mer erfarenhet och kunskap inom hund.

Så jag fortsätter mitt sökande efter en hundrelaterad sysselsättning vid sidan av mitt jobb. Några tips?

3 kommentarer:

  1. ..söka "extrajobb" på hunddagis?
    Studiecirkel för hundintresserade? Gå några extra kurser med Tindra? Du vet, lydnad, spårning i skogen osv.

    =)

    SvaraRadera
  2. Jag "volontärarbetar" redan på ett hunddagis vissa dagar då jag inte jobbar, bara för att skaffa mig erfarenhet och för att jag tycker att det är kul :P

    Har kollat runt lite ang kurser. Det anordnas kurser och aktiviteter av Luleå Brukshundsklubb, och av Hundhuset, men båda håller till på ställen i/utanför Luleå som är krångliga att ta sig till om man inte har bil (och det har vi inte). Hundhuset har dessutom sommaruppehåll med de flesta av sina kurser.
    Ska försöka ragga upp någon annan hundägare som vill följa med, och som jag ev skulle kunna samåka med. Tills dess så blir det nog inga kurser =/

    SvaraRadera
  3. Nu måste du uppdatera!!
    och ett foto på Tindra är ett måste :D

    SvaraRadera