torsdag, november 18, 2010

Årets julklappstema!

Jag är väldigt mycket för miljötänk just nu. Det beror på flera saker. Jag har alltid varit en djur- och naturmänniska, och försöker så gott jag kan att vara miljövän. Jag tänker igenom mina beslut i olika typer av val i min vardag, och försöker uttrycka mina tankar och åsikter om sådant jag tycker är "fel" ur miljösynpunkt. Detta för att öppna ögonen för folk lite grann, kan man påverka EN person till mer eftertanke så är det ju jättebra!

Jag har halvt blivit utsedd till miljöperson på jobbet av chefen, detta sedan vi varit på studiebesök på Nordchark igår och jag ställt mycket, och ganska rakt-på miljöfrågor till ägaren. Varför de använder vilket kött, hur transporter går till osv.

Jag har, idag, beslutat att min julklappshandel i år ska gå i miljövänlighetens tecken!

Jag ska, varje gång är på väg att köpa en klapp, tänka efter en extra gång. Behöver mottagaren verkligen den här saken? Är den praktisk och smart eller bara kul men onödig? Vad är den gjord av, tillverkningsland, miljöpåverkan?

Jag ska främst försöka satsa på klappar som direkt BIDRAR till att göra världen liiite bättre :)


Skippa chokladkalendrarna (mer plast än godis??) och köp lokalproducerad mat till julbordet!

Passa även på att köpa vissa av matvarorna redan nu, så slipper du vistas i mataffären onödigt länge dagarna innan julafton! Som ännu en fluga i samma smäll får vi som arbetar i butikerna det lättare att fylla på i hyllorna och göra vårt jobb så gott vi kan inför jul. Med andra ord: it's a win-win situation! ;)

Så stressa inte alltför mycket de kommande veckorna, utan tänk igenom dina köp och handlingar. 
För allas bästa.

1 kommentar:

  1. Vad jag blir stolt av att ha en så fin och smart lillasyster. Älskar dig!!

    Kram Veronica

    SvaraRadera