fredag, juli 10, 2009

Doggy style!

Massa tankar just nu.
Förutom flytten och allt vad det innebär så finns det ett annat sidomoment som tar upp en hel del av mina funderingar.
Det stavas Hund.

För några dagar sedan satt jag vid datorn med Halli kikandes över min axel. Vi kollade på annonser för omplacering av hundar på blocket, vilket jag gör lite då och då. För att ha lite översikt på utbudet liksom :P

Vi särskilt en annons fångade bådas intresse. Allting med honom är bara positivt!! :

+ 3 år
+ hanhund
+ blandras
+ kastrerad
+ glad och social med människor, hanhundar och tikar
+ man kan ha honom lös
+ kan vara ensam några timmar
+ frisk, ingen sjukdomshistoria
+ coolt namn! ^^

Jag pratade med Halli i telefon tidigare ikväll, han är i Kalix just nu. Han sa att han hade visat vovven för sina föräldrar, och så sa han att han verkligen hade fallit för just honom. Och så sade han de fina orden: "Jag skulle vilja ha honom".

Folk vill mycket och folk säger mycket. Men ibland säger man vad man vill utan att egentligen mena att genomföra det. Detta kallas önsketänkande, en aktivitet jag flitigt ägnar mig åt ^^
Jag frågade om han bara sa så för att han önskar att vi kunde skaffa hund tillsammans, eller om han verkligen vill skaffa hund. Han vill verkligen skaffa hund.

Mitt hjärta slog några extra hårda slag i bröstet.
Jag vill ha en egen hund. Nu när jag inte längre har Igor att hunsa med så har jag drabbats av något jag kallar "hundabstinens". Jag har visserligen Halli, men han är inte så pigg på att göra tricks för knäckebrödbitar...

Frågan är om detta är rätt tid att skaffa hund. På ett sätt känns det som att allting stämmer just nu - vi kommer snart ha en större lägenhet på bottenvåningen, vi bor nära naturen, jag har en fast inkomst, och Halli går i skolan och har nära hem för rastrundor på dagtid.
Ändå tvekar jag. Som det brukar vara, det är alltid Halli som är den impulsiva och jag som bromsar. Jag tänker efter både en och två och trettio gånger innan jag genomför någonting större. Jag tycker om att ha kontroll, jag vill vara helt säker på mitt beslut innan jag fullföljer idén.

Dels har jag funderat på hur jag ska göra med jobb kontra skola under hösten.
Alternativ:
  • bara jobba och alltså gå upp en aning i arbetstid
  • om jag ska jobba lika mycket som nu och läsa en distanskurs i beteendebiologi hos hundar
    https://www.liu.se/utbildning/kurs/ETE279?l=sv
  • om jag ska jobba lika mycket som nu, och ägna resten av min tidd till någonting annat. Detta "annat" har jag tänkt skulle bli att starta någon slags lightversion av hunddagisverksamhet hemma. De dagarna jag inte jobbar på kvantum har jag hand om en eller ett par hundar - rastar dem, leker med dem, och låter dem vara sociala med varandra.

Om jag och Halli skulle skaffa en egen hund inom en snar framtid så kommer dagisprojektet läggas på is. Det vore synd, eftersom tanken har funnits hos mig sedan ett par år tillbaka, från början planterad av Ine :P

Jag skulle nog också vilja gå upp i arbetstid för att vara säker på att jag klarar av ekonomin med den nya bostaden och alla kostnader som att skaffa hund för med sig. Och jag skulle alltså inte ha tid heller med kursen jag tänkt läsa. Det skulle bara bli hunden, och det är anledningen till varför jag tvekar.

Jag ska förklara alla mina tankar för Halli, fundera ett tag till och så får vi se vart det slutar. Just den här hunden kommer troligtvis inte ligga ute på blocket särskilt länge till med tanke på hur bra han verkar, vilket sätter lite tidspress på vårt beslut... =/

2 kommentarer:

  1. Du är så klok, tänker efter och funderar. Det är bra, skaffa hund är inte så "bara", och det blir ju synd om hunden om det inte funkar och ni måste omplacera den igen.
    Jag är övertygad om att ni kommer fram till något bra!

    Kramis!!
    Veronica

    SvaraRadera
  2. du e smart de e därför du bromsar ;) men jag tror att ni skulle ha tid med en hund faktist när man läste de d skrev.

    SvaraRadera